نصب هر گونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راهها ممنوع است

 نصب هر گونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راهها ی قانونی کشور فقط با مجوز سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مجاز است . به دلیل عدم آشنایی اشخاص حقیقی و حقوقی با قوانین و مقررات نصب تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در حاشیه راهها ،برخی از این افراد به صورت خود سرانه اقدام به نصب تابلوهای مذکور به صورت غیر مجاز می نمایند که این امر به دلیل اختلال در ایمنی و ترافیک موجب بروز مشکلاتی در جاده ها از جمله سوانح رانندگی می شود .

 نصب تابلوها در هاشیه راهها دارای ضوابط استانداردی از قبیل ابعاد تابلو ،اندازه حروف ،مکان نصب ،فاصله از تقاطعهای اصلی ،فاصله از علائم راهنمایی و رانندگی و ... را دارا می باشد و مطابق تبصره 2 ماده 7 قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب سال 1379 و بند "ح" ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 17 اصلاحی قانون یاد شده نصب هر گونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راهها ی قانونی کشور صرفا" با مجوز صادره از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مجاز است و در صورت عدم رعایت این ضوابط با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد .

.بنابر این دارندگان تابلوهای مذکور لازم است جهت تعیین تکلیف تابلوهای نصب شده به ادارات کل و سازمان حمل ونقل و پایانه های استان مربوطه مراجعه کرده و پس از طی مراحل اداری مجوز دریافت نمایند

ضوابط و معیارهای نصب و بهره برداری از تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در حاشیه راه ها توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تدوین شده است که در آن آمده است : نمایش های تبلیغاتی نوعی تجارت قانونی و مشروع در حاشیه جاده ها و بزرگراهها است و بخش تشکل یافته ای از اقتصاد ملی است و باید مطابق کنترل های معقول در جهت ترویج ایمنی ،سلامت ،رفاه ،آسودگی و آرامش مسافرت اجازه فعالیت داشته باشد . بنا بر این نصب این تابلوها بر اساس مقررات با اخذ مجوز از سازمان مجاز است .