عمل راهدار. محافظت و نگاهبانی و پاسبانی از راه است.(لغت نامه دهخدا)

 

      راهداران، مردان گمنامی هستند که به هنگام  بروز سیل و ریزش کوه و یا برف و یخبندان به مسافران و رانندگان در جاده ها ، کمک می کنند و آنها را از مرگ حتمی نجات می دهند.

 http://img7.irna.ir/1392/13921115/81025875/81025875-5471059.jpg

نکته: راهداران کارکنان ادارات راه و ترابری در استان ها هستند که این ادارات زیر مجموعه وزارت راه و ترابری می باشند.

 
لباس راهدارن: لباس راهداران نارنجی رنگ بوده و شامل جلیقه تابستانی، جلیقه زمستانی، شلوار نارنجی رنگ و کلاه ایمنی می باشد.
 
وظایف راهداران: پاکسازی حریم راه ها ،  پاکسازی جاده ها، تعمیر و نگهداری رویه های شنی و آسفالتی، حفظ حریم و خط کشی راه ها ،نصب علائم هشدار دهنده و بازدارنده خطر، برف روبی و بازگشایی محورهای مسدود شده و همچنین تامین روشنایی و تهویه تونل ها  و نقاط مه گیر و حادثه خیز جزو مهمترین وظایف راهداران است.
 
راهداری  سه نوع است:
- عملیات راهداری جاری
- عملیات راهداری معمولی
- عملیات راهداری فوری و اضطراری
عملیات راهداری فوری و اضطراری به‌عهده ادارات کل راه و ترابری است، و عملیات راه‌داری دوره‌ای مستمر و راه‌داری متناوب (روکش آسفالت راه‌ها) با نظارت ادارات ستادی وادارات کل راه و ترابری استان‌ها از محل اعتبارات طرح‌های ملی و استانی بوسیله بخش خصوصی به انجام می‌رسد.
 
راهدارخانه چیست و کجا است؟ به منظور نگهداری و حفاظت از راهها نیاز به استقرار راهداران در محل هایی است که به آن راهدارخانه اتلاق می شود .مسئولیت حفظ و نگهداری و مرمت و ایمن سازی از لحاظ اجرایی بر عهده گروه های مستقر در این راهدارخانه ها می باشد .
راهدارخانه جایی است که راهداران به طور شبانه روزی در آن مستقر هستند و مجهز به تجهیزات امدادی ، تعمیراتی و راهداری می باشند.
 
محل قرار گرفتن راهدارخانه : راهدار خانه نباید بیش از 40 دقیقه از نزدیکترین راه  فاصله داشته باشد . این فاصله در مناطق برف گیر با سرعت برف روبی محاسبه می شود. 
نکته: در بعضی از مکان ها برای جبران کمبود نیروها و راهدارخانه ها گشت های سیارگذاشته می شود. که به صورت محسوس و غیر محسوس انجام می گیرد.
 
وظایف راهدارخانه :
 wحفاظت و نگهداری عادی از راه ها
w حفاظت دوره ایی از راه ها
 wتعمیرات و بهسازی جزئی از راه ها و ماشین الات سبک و سنگین
w کمک رسانی در موارد اضطراری
 
تجهیزات راهداری:
ماشین آلات راهداری (شامل : غلطک دستی، مخزن هوا،مخزن رنگ، و ...)
- لودر
- بلدوزر
- گریدر
- دستگاه شن پاش
- دستگاه نمک باش(برای نقاط برف گیر)
-  تابلو و علائم هشداری  و راهنمایی
- کلاه ایمنی
- لباس راهداری زمستانی و تابستانی
- سیستم بیسیم
GPS - و دوربین نظارت تصویری و سایر ملزومات و تجهیزات جانبی